Digitālā izglītība – bailes vai iespējas?

Un atkal karantīna... vai varbūt – urrā, karantīna!?
Skolas un pulciņi tiek slēgti un pārvietoti uz virtuālo telpu. Un kas tagad notiks? Atbilde ir vienkārša – mēs turpināsim mācīties, virzīsimies uz priekšu un attīstīsim savas prasmes. Vai varbūt labāk ir visu pamest un mēģināt atsākt no jauna? Tālmācība un uzmanības noturēšana ir vēl viena prasme, kuru ir vērts attīstīt, un no tās mēs nekur neaizbēgsim. Pasaulē uzņēmumi digitalizējas, un izglītības sistēmu izstrādātāji pastāvīgi runā par nepieciešamību pielāgot izglītības sistēmu mūsdienu tehnoloģijām un vajadzībām.



Mēs apbrīnojam Japānas, Somijas un Vācijas izglītības sistēmas, kas demonstrē tehnoloģisko progresu un to, kā izmantot tehnoloģijas. Tomēr Lietuvā, lai arī lielākā daļa ir vienisprātis, ka mūsu izglītības sistēma ir novecojusi un neattīsta mūsdienu dzīvei nepieciešamās spējas, digitālā izglītība un prasmes joprojām ir kaut kas neērts, briesmīgs, nepazīstams. Bet vai tie nav mūsu pašu "tarakāni"? Mēs vēlamies izglītot topošos RADĪTĀJUS, nevis LIETOTĀJUS, kuri spēj informāciju tikai atkārtot, nevis radīt. Tehnoloģiju integrācija ne tikai attīsta bērna digitālās, komunikācijas un efektīvākas laika plānošanas prasmes, bet arī paver daudz plašākus tirgus, jo ​​atrodoties mājās var izvēlēties studijas, aktivitātes, pulciņus, kas atrodas citās valstīs, paplašinās mūsu izvēles iespējas.


Mēs priecājamies, ka mūsu audzēkņi tiek izglītoti, lai kļūtu par mūsdienīgiem uzņēmējiem, kuri ne tikai rada dažādas biznesa idejas, bet arī izmanto viedās tehnoloģijas. Protams, agrāk šķita dīvaini meklēt informāciju Google, un cilvēki neticīgi skatījās uz informāciju, kas atrodama internetā nevis grāmatās, taču tagad tā ir ikdiena. Iedomājieties, ko nākotnē varēs bērni, kuri jau tagad mācās efektīvi plānot savu laiku, organizē tikšanās ar mentoriem ārzemēs, apmeklē starptautiskas sanāksmes, spēj lietot Asana, Zoom, Teams, Calendly lietotnes, kas ir jaunums pat esošajiem, vecākas paaudzes uzņēmējiem.

Protams, karantīna piespieda visus kaut ko mainīt savā dzīvē, sākot no personiskās brīvības ierobežošanas un beidzot ar mūsu darba veidu. Bet pēc pirmā karantīnas viļņa krasi mainījās uzņēmējdarbības veids, komandu funkcionēšana, un tas nozīmē, kam iepriekš mēs lieki tērējām daudz laika – tas nebija nepieciešams. Tagad mēs varam ietaupīt laiku, ko agrāk tērējām komandējumiem, komandas sanāksmēm, un galu galā organizācijas šo laiku var izmantot daudz efektīvāk un produktīvāk.

No otras puses, pārtraucot pulciņu klātienes nodarbības, bērniem ir daudz vairāk brīvā laika, kuru viņi pavada skatoties televizoru vai spēlējot datorspēles. Dažreiz vecāki saka, ka ir interesanti, ka, lai gan bērni labprāt spēlē datorspēles, viņi nemāk vai nevēlas mācīties digitāli. Kāpēc? Protams, tas ir grūtāk, jo bērni vienmēr labāk izvēlētos spēles, nevis nodarbības (digitālās vai klātienes). Taču vecāki vēlas, lai bērns būtu veiksmīgs un izmantotu savu potenciālu, lai attīstītu prasmes, nevis tērētu laiku nelietderīgi.
Mēs varam vai nu sašust, vai arī nomierināties un saprast, ka jebkuros apstākļos bērni var un viņiem jāturpina pilnveidoties un augt. Tāpēc šajā laikā mums ir jādara lietas, kuras mēs varam darīt, jo mums ir iespējas mācīties!

“Ja sāksies karantīna, mēs tiešām nemācīsimies attālināti, jo tas ir absurds!” Tā saka anonīmi vecāki. Protams, mēs varam neko nedarīt – neiet uz darbu, nemācīties, neēst un negulēt, jo ir taču karantīna ☺

Tālmācība ne visiem ir viegla, bet, paredzot šādas situācijas, skolotāji kopš iepriekšējās karantīnas beigām gatavojās iespējamam otrajam scenārijam. Un tas ir viena un tā paša iemesla dēļ – bērnu zināšanas. Mēs varam, un mums ir jāatbalsta vienam otrs, un tāpēc jāstrādā kopā kā komandai.

Tālmācība prasa daudz enerģijas un pacietības, un tāpat kā zīmēšana vai spēja strādāt komandā tā ir prasme, ko var attīstīt, un šādas prasmes noteikti nepazudīs, bet noderēs dzīvē.

Vai esat kādreiz dzirdējuši skolotāju sakām, ka nav vērts bērnus mācīt attālināti? Ja skolotāji ir gatavi visu pielāgot un mācīt bērnus virtuāli un ieguldīt vēl vairāk darba, lai tas bērniem sagādātu prieku, tad otra puse – izglītojamie – var iesaistīties darbā, koncentrēties un mācīties. Tas ir augstākais novērtējums skolotājiem, kuri tam daudz gatavojas. Nesteidzieties visu pamest, ja jums nepatīk pats princips, ka jūsu bērni mācās attālināti. Varbūt jums pašiem vienkārši bija slikta pieredze skolā. Jebkurā gadījumā bērni daudz laika pavada pie viedierīcēm, un vai viņi to darīs mācoties vai spēlējoties, tā ir jūsu izvēle. Dodiet bērniem iespēju mācīties attālināti un kopā izveidojiet mācību vidi:
  • bez traucējošām lietām;
  • lai šajā vidē būtu visi nepieciešamie līdzekļi mācībām;
  • nodrošinot pietiekamu apgaismojumu darbam ar datoru.
Mūsdienās izmantotie datori ir daudz drošāki nekā agrāk, taču neaizmirstiet par regulāriem pārtraukumiem. Paskaidrojiet bērnam, cik svarīgi ir mācīties, un māciet bērnu saglabāt uzmanību, kas palīdzēs viņiem koncentrēties mācību laikā un labāk apgūt informāciju. Tālāk ir daži padomi, kā noturēt bērnu uzmanību.
  • Rādiet piemēru: kad bērns jums kaut ko stāsta, noturiet savu uzmanību.
  • Puzles likšana ir lielisks veids, kā likt bērniem koncentrēties.
Jums vajadzētu noskaidrot, kas novērš jūsu bērnu uzmanību. Varbūt tas ir mobilais tālrunis? Varbūt bērns ir izsalcis? Vai varbūt bērns grib gulēt? Zinot, kādi iemesli bērnam traucē koncentrēties, varēsiet viņam palīdzēt tos novērst.

Tagad viena no svarīgākajām lietām, par ko jāpadomā. Un ja nu tas tā arī paliks? Un ja tālmācība kļūs par jauno mācību sistēmu? Pasaulē ir daudz augstākās izglītības iestāžu, kas piedāvā tālmācību pat nekarantīnas laikā. Kāpēc arī mēs nevaram pilnveidoties? Jā, tas mums ir kas jauns, ir jāmācās ne tikai bērniem, bet arī vecākiem, un tā daļēji tas nozīmē izkāpt no komforta zonas. Tas nav pieņemams visiem, bet pasaule negaidīs, kamēr mēs sapratīsim, kā mums jārīkojas šeit un tagad. Pilnībā jāizmanto mums pieejamās iespējas.

Esiet veseli!

Ken Robinson. Changing Education Paradigms

ABOUT MINIBOSS & BIGBOSS BUSINESS SCHOOL (UK)

MINIBOSS BUSINESS SCHOOL

Online store MINIBOSS